Busstur til Cape Reinga

Around the World 2017, New Zealand

I dag dro på vi på busstur til New Zealands nordligste punkt -> Cape Reinga.

stale_thumb_1798

Dagen startet grått, med masse regn. Det var så ille at jeg bla gjennomvåt av å springe fra rommet vårt og til resepsjonsbygget.. Vi laget oss frokost på felleskjøkkenet – Cottege cheese med banan og brødskive med ost. Nesten som hjemme.

Klokka 07:15 gikk bussen fra hostellet. Første stopp var en liten skog med en gangvei rundt. Vi gikk her i 5 minutter før vi satte oss på bussen igjen. Skjønte ikke helt greia.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1931

Etter skogsturen kjørte vi et par timer enda lenger nordover. Det vet var tid for sand boarding! Guiden tok seg god tid til å demonstrere hvordan dette skulle gjøres. Jeg var først ut og det var sykt skummelt! Brettet rusja såå fort ned bakken, som faktisk var veldig bratt. Nederst i bakken var det en liten hump som jeg fløy over før jeg landa i elva. Det var faktisk veldig gøy, men jeg turte bare renne 2 ganger på grunn av humpen.

Sand-2

Sand-3

SandSandboardingNZSandboardingNZ-2

Da alle hadde sklidd ned sandbakken og  blitt skikkelig våte og sandete, dro vi videre til Cape Reinga. Dette er stedet hvor de første folka kom til NZ og er derfor hellig for urbefolkningen. Det var så vakkert der. Utrolig natur!

Cape Reinga

CR-2Fyrtårn

CR

Fyr

Etter å ha vandret rundt i en times tid og tatt masse bilder, dro vi videre til 99 miles beach og fish&chips. Stranda er faktisk en «motorveg» med fartsgrense på 100 km/t. Syke saker.

99miles-399miles99miles-2

Cape Reinga-2Cape Reinga-3

Stranda var, som kanskje fremgår av navnet, veldig lang. Den strakte seg så langt øyet kunne se i begge retninger. Vi gikk litt rundt, plukka skjell og sparka stein. Var ikke så mye å gjøre her, så vi dro fort videre. Siste stopp på ruta var en fish & chips sjappe som flere ganger har fått prisen for beste fish & chips i NZ og som står omtalt i Lonely planet.

Fishnchips

Jeg vet nå ikke helt jeg. Kanskje jeg er kresen, men dette var ikke helt min greie. Fisken var god, men chipsen… Den gav meg julestemning! Skulle tro den var krydret med nellik eller noe sånt. Veldig merkelig.

Etter matpausen kjørte vi 1 time tilbake til Paihia og Base hostel. Kvelden har gått til skriving av dette innlegget. Internettet er ikke superraskt og opplasting av bilder tar en liten evighet. Klokka er nå 23:00, langt over vanlig legge tid. Så nå må lyset på sovesal 4 slukkes.

I morgen venter en ny dag, la oss se hva den bringer!