Kilimanjaro summit night

Around the World 2017, Kilimanjaro, Tanzania

Summint night, fra base camp til Uhuru Peak, 5895 moh.

Etter å ha brukt 6-7 timer av dag 4 (onsdag) til å gå fra Baranco camp og til base camp, var det ut å gå igjen klokka 24:00 natt til dag 5. Vi hadde hvilt i noen timer i teltet da crewet vekket oss klokka 23@:00 (onsdag). Vi kledde på oss ALT vi hadde av turklær: 2 lag ull oppe og nede, fleece oppe og nede, turbukse, overtrekksbukse, skalljakke og boblejakke, hansker og votter, 2 buffer, 2 par ullsokker, pannebånd og lue. I tillegg la vi varmeputer i alle lommer.

Før vi la i veg spiste vi frokost/kveldsmat. På menyen sto det havregrøt og kjeks. Jeg begynte å kjenne høyden og klarte ikke få ned mer en 3 skjeer grøt. Kjeks var lettere. Spiste 3 kjeks og puttet 3 i lomma. Så fylte vi vann, sjekket batteriene på hodelyktene våre og så var vi igang.

Vi gikk helt ekstremt sakte. Så. Sakte. Men det var smertelig nødvendig. Vi var ikke kommet langt opp i bakken før høydesyken virkelig slo meg. Offff… Jeg følte meg rett og slett fyllesyk. Fyllesyk og ekstremt trøtt. Flere ganger holdt jeg på å sovne av mens jeg gikk. Og jeg svimlet så mye, det var vanskelig å holde balansen, selv med staver.

Litt oppi lia merket vi at varmeputene ikke virket noe særlig, de ble ikke varme. Guiden vår forklarte oss at varmeputene ikke fungerte skikkelig fordi det var så lite oksygen i lufte. Putene trengte nemlig oksygen for å bli varme. Det kunne dere jo ha fortalt oss litt før da, xxl…

Løypa var bratt, og vi gikk i sikksakk for å spare oss litt. Med alle hodelyktene må vi ha sett ut som en buktende slange opp igjennom fjellsiden. Det må ha vært litt av et syn fra campen. Vi gikk og gikk og gikk. Jeg turte ikke se på klokka, men vi gikk i en evighet. For hver topp var det en ny topp, og enda en og enda en. Det var helt mørkt og det var kaldt. Flere ganger tenkte jeg at dette klarer jeg ikke. Jeg vil sove, la oss snu. Men som guiden vår sa: «strong in mind, da kommer du opp». Ja fant ut at jeg måtte gi fra meg sekken min for å lette litt på kroppen. Mr. 100% tok gledelig sekken min for meg og bar den helt opp til toppen (og hjem igjen). Det kjentes straks bedre. Jeg bestemte meg da for at jeg hvertfall skulle komme meg til Stella Point!

I 6-tiden på torsdags morgen nådde i endelig Stella Point. Trodde allllldri vi skulle komme fram. Da hadde vi gått i 6 timer. Jeg kjente meg så lettet da vi kom fram til skiltet, og da sola kom fram, herlighet! Vi fikk te og spiste en energibar. Ny energi :) Motivasjonen sank i midlertid litt da guiden fortalte at det var 40 minutter å gå til Uhuru Peak. Jeg som trodde vi var framme. Og igjen, vi gikk og gikk, og gikk. For hver sving var det en ny liten bakke eller slette. Hodepinen hamret i hodet, jeg kjente virkelig på høyden.

Med sola i ryggen nådde vi endelig Uhuru Peak og det da, helvettes, skiltet. Jeg kjente ikke så mye på gleden av å ha nådd målet akkurat da. Kvalmen og hodepinen var så ille. Vi surret litt rundt, tok de bildene vi trengte og så fortet vi oss ned igjen. Ned til base camp for et par timers hvile før ferden gikk videre til neste camp.

I 9-tiden (torsdag) var vi nede i campen igjen. Da var det rett i telte for å sove et par timer. Vi ble vekket av crewet da alle hadde kommet seg ned fra fjellet. Da var det mat og   briefing før vi la ut på en 4 timers tur til neste og siste camp. Her overnattet vi før vi på dag 6 kom oss ned og tilbake til hotellet. Vi var ekstremt glade for å komme tilbake til sivilisasjonen, wifi, varmtvann og en seng, aldri mer telting tenkte vi! Åh, så feil vi skulle ta. Next -> Safari!

IMG_9140IMG_9149IMG_9163IMG_9161IMG_9143IMG_9144IMG_9148SAM_3114

DCIM100GOPROIMG_9238IMG_9246

Vi skåler i fanta etter endt tur! (De hadde ikke pm…)