Kilimanjaro dag 3

Around the World 2017, Kilimanjaro, Tanzania

Fra Shira camp via Lava Tower til Branch camp.

Dagens etappe var lang og tok oss opp på 4600 moh, før det igjen gikk nedover. Etappen var på 10-11 km og vi brukte 6-7 timer. Vi gikk i strålende solskinn hele veien!

Vi sto igjen opp i otta og fikk servert grøt og te. I dag var det også engelsk frokost med pølser og egg. Det var kaldt da vi sto opp, så dunjakka måtte på. Teltene hadde rim på duken. Inne i messetelte var det også veldig kaldt fordi folk gikk inn og ut hele tiden.

Soloppgang

Frokostbordet så slik ut, med varmt vann og ingefærte. Bordet så egentlig sånn ut til alle måltider.

IMG_8995IMG_8988IMG_8993

Alt skal med! Denne karen bærer frokosteggene på hodet. Imponerende!

Etter hver time tok vi en sippy-sippy pause for å drikke litt. Guidene var strenge på at vi fikk i oss nok væske, hvertfall 3 liter per etappe.

IMG_8974IMG_8997IMG_9006IMG_9004IMG_3792

Lønsjen vi fikk på Lava tower var den beste på hele turen! Vi var veldig slitne, så potetgull og stekte poteter falt virkelig i smak! Etter lønsjen måtte ett av «spa sentrene» prøves ut. Et falleferdig skur med et hull i bakken. Jeg trengte virkelig å sende en beskjed.

Oppe på Lava tower begynte de fleste å kjenne høyden. Jeg ble svimmel og ør i hodet, følte meg sliten. Etter at vi hadde spist, gikk vi videre, nedover. Symptomene på høydesyke forsvant med en gang.

Baranco camp i det fjerne. Baranco wall er fjellveggen til venstre.

Hiking vikings og Knoll & Tott

La familia vel framme på Baranco camp, 3900 moh.

Det var litt grått da vi kom fram til Baranco camp, tåka seig inn og det ble kaldt. Vi fikk utdelt washy-washy før det var middag og briefing om morgendagen. Dagen etter var det nemlig tid for Baranco wall, også kalt breakfast killer. 1,5 timers gange rett til himmels. Etter middag var det rett i teltet, uslitt. Jeg leste litt bok og vi kikket gjennom bildene fra dagen. Før vi la oss fikk vi varmtvann på flaskene våre, det var så sinnsykt kaldt natta før. Det hjalp veldig, men vi frøys likevel, med dunjakka på.

I går ankom vi Zanzibar. Vi brukte dagen på å kikke i Stone Town og gå på museum. I dag skal vi på city tour, i regnet…